Tuesday, November 18, 2008

szeder pie nádmelasszal

régen nem sütöttöttem semmi édeset, úgyhogy most, vasárnap már igazán muszáj volt. ráadásul némi szeder is ott figyelt a mirelitben, és én annyira, de annyira vágyni kezdtem azt az édes, mindent átjáró gyümölcsös pie illatot.
az alaptésztát egyik kedven szakácskönyvemből vettem, aminek 1001 könnyű étel címe. viszonylag klasszikus amerikai receptek vannak benne, és ez a süti is, mint tradicionális apple pie szerepel benne, bár én mindenféle gyümölcsből szoktam csinálni. sikere is van mindíg. minimális kicsit linyer jellegű tészta, és a rengeteg gyümölcs. még soha, de soha nem maradt belőlle egyetlen pici morzsa sem másnapra, úgyhogy fogalmam sincs, mennyi ideig áll el vajon...

hozzávalók:

a tésztához
200gr puha vaj/esetleg margarin
300 gr átszitált liszt
0,5dl víz
1 csipet só

a töltelékhez
300 gr - mirelit szeder / lehet más savanykás gyümölcs is, vagy szezonális friss gyümölcs /
2 evőkanál nádmelasz
2-3 evőkanál zsemlemorzsa
1/2 vaníliarúd

egy nagy tálba beleszitálom a lisztet, majd a vajjal és a sóval összemorzsolom. amikor már szép morzsás az egész, hozzáadom a vizet, és az egészet kemény, fényes tésztává gyúrom, majd 1/2 óra hosszát a hűtöben pihentetem. ha letelt a fél óra a tésztát 2/3 - 1/3 arányban kettészedem, és nagyobbik darabot 0,5 cm vékonyra nyújtom. a sütöfromát kivajazom, és beleteszem a kinyújtott tésztát, úgy, hogy ha a sütőformán érjen bőven túl mindenhol. a gyümölcsöt belerakom, szépen elrendezem, hogy mindenhová egyformán jusson, majd rácsurgatom a lehető leg egyenletesebben a két evőkanálnyi nádmelaszt és megszórom a zsemlemorzsával. (természetesen lehet cukorral vagy mézzel is édesíteni, ha nincs otthon melasz. az a fontos,hogy ne rakjunk túl sok édesítőszert bele, mert akkor elvész a dolog frissesége. a zsemlemorzsa azért kell, hogy a gyümölcsből a sütés során felszabaduló folyadékot felfogja ) a fél vaníliarúdból kikaprom a kis magvakat, és óvatosan rászorom a szederre azt is. a másik fél tésztát is 0,5 cm vékonyra kinyújtom, és a befedem vele a gyümölcsöt. a lelógó széleket szépen visszahajtogatom ettől lesz szerintem olyan otthonosan szép a süti. a tetjét megkenem egy tojás sárgájával, majd villával megszurkálom, hogy a levegő távozni tudjon. előmelegített sütőben, közepes fokozaton cc 35 percig sütöm, amíg a teteje szép aranyszínű nem lesz. a vanília fagyival igazi kebelbarát a forró szedres pie...

1 comment:

donfarbo said...

Eredeti nádmelaszt nem sok helyen kapni hozzá. Itt találtam jó áron:
nádmelasz